środa, 9 grudnia 2015

Immobiliser TYTAN DS050

Immobiliser TYTAN DS050 kupiłem z myślą o zabezpieczeniu samochodu, po tym gdy w krótkim odstępie czasu został skradziony samochód stojący tuż obok mojego, tyle że bardziej chodliwej marki, a zaraz potem to samo spotkało kolegę z pracy. Brałem jeszcze pod uwagę KD2006 i wyroby firmy Proxima, ale ostatecznie stanęło na DS050.

Urządzenie kosztowało 200zł (w wersji z dwoma pilotami), a poza tym zbiera dobre opinie na forach odnośnie jego niezawodności. Wstępnie zorientowałem się, że kolejne 200 zł musiałbym wydać na elektryka samochodowego, aby zamontował mi to urządzenie. Z tego powodu postanowiłem zrobić to sam, minimalizując zarazem niezbędne połączenia z siecią elektryczną samochodu. Lektura paru forów pozwoliła mi się zorientować, że określenie właściwych kabli (ich kolorów oraz ułożenia/przebiegu) w moim samochodzie nie będzie prostą sprawą ;)

DS050 pełni dwie funkcje:
- immobilisera 
- antyporwania
z czego ta druga jest domyślnie wyłączona i nie dozwolona na terenie UE.

Uproszczona przeze mnie wersja zawiera jedynie podłączenie LED, piezzo i przycisk autoryzacji. Co zaś się tyczy ingerencji w układ elektryczny, to stosuję podłączenie do zasilania +12V, masy, zapłonu. Oczywiście mam zamiar przeciąć jeden z obwodów, np. zasilania pompki paliwowej.

Wyjściowy, pełen schemat połączeń

Schemat wersji z minimalną liczbą połączeń
W oparciu o okrojony schemat uruchomiłem DS050 przy użyciu płytki prototypowej, gdzie dodałem dodatkowo diody sygnalizujące zasilanie układu, zapłon i zwarcie/rozwarcie chronionego obwodu. Podstawowe działanie demonstruje zrobiony przy tej okazji filmik "Tytan DS050". Sam układ posłużył mi jeszcze do wprowadzenia własnego PIN-u w miejsce domyślnego.

Dość problematyczne dla mnie było przebrnięcie przez dokumentację, np. aby wprowadzić własny kod PIN. Tu liczą się sekundy, a tekst ciężko się czyta. Stąd na przyszłość przygotowałem sobie kilka diagramów do wydruku na przyszłość, które moim zdaniem znacznie łatwiej się czyta niż "zbity" ciąg tekstu z instrukcji. Oto one:

Awaryjne autoryzowanie
Wprowadzanie kodu PIN
Wprowadzanie w tryb serwisowy
Zaprogramowanie identyfikatorów (pilotów)




2 komentarze:

  1. własnie mam awarie tego - czy da się samodzielnie coś z tym zrobić - nie mam koputera do auta żeby podłączyć

    OdpowiedzUsuń