niedziela, 26 maja 2019

Moduł odbiornika audio Bluetooth - updgrade radia

Na AliExpress można znaleźć wiele modułów audio z transmisją po bluetooth-ie i z różnym poziomem mocy wyjściowej - zależnie od potrzeb. W moim przypadku moc nie była priorytetem i wybrałem moduł o nazwie "Bluetooth audio receiver template stereo wireless speaker power amplifier modified DIY Bluetooth module 4.0" kosztujący niecałe 6zł. Moduł chciałem zastosować w radiu (nie posiadającym bluetootha) do którego sygnał audio mógłbym wysłać bezprzewodowo. Stacji radiowych już od dawna nie słucham, bo szlak mnie trafia, jak co 10 minut słyszę durne reklamy ;) Korzystam za to ze Spotify i chcę sobie czasem posłuchać muzyki właśnie na tym radiu.


Opisywany moduł audio


... i tył z opisami pinów
Specyfikacja
  • 7-pinowy interfejs z rastrem 2,54mm
  • zasilanie 5V
  • wbudowana antena
  • sygnał audio wyjściowy stereo
  • informacja o wyciszaniu układu (mute)
  • możliwość wyłączania układu (shutdown)
  • możliwość podłączenia LED informującego o stanie pracy układu:
    • szybkie miganie - bluetooth nie podłączony
    • wolne miganie - bluetooth podłączony
  • wymiary: 30 mm * 20 mm * 3 mm
  • zużycie prądu ok. 150mA



Pin(y) Opis
5V Plus zasilania z przedziału 4,2V-5V
GND Masa
L Wyjście audio kanału lewego 
R Wyjście audio kanału prawego
MUTE Na pinie jest sygnał niski, jeśli układ jest wyciszony.
LED Pin do podłączenia diody LED sygnalizującej stan pracy modułu
SHUTDOWN Nieoznaczony na PCB (zdjęcie wyżej). Pin opisany jest jako "reserved". Z opisu (nie sprawdzałem) wynika, że jest podciągnięty do napięcia zasilania. Przy stanie niskim - moduł jest wyłączany

Działania MUTE nie sprawdzałem, bo ta funkcjonalność nie jest mi potrzebna. W sieci nie jest zbyt dobrze to opisane. Z opisu na stronie sprzedawcy, o ile dobrze zrozumiałem, jest to pin sygnalizujący czy układ jest w trybie wyciszenia (stan niski - tak, stan wysoki - nie). To oznaczałoby, że nie można sterować wyciszeniem modułu podając różne stany na ten pin, a jedynie tylko odczytywać. Być może takie info jest w dokumentacji układu scalonego z tego modułu, ale po wpisaniu jego oznaczenia, google też niczego rozsądnego nie znajduje.

Dioda LED jest podłączona anodą (plusem) do pinu szeregowo z dostarczonym wraz z modułem rezystorem 100. Do zestawu dołączone są też dwa kondensatory elektrolityczne (47u/25V) zalecane do wpięcia w obwody wyjściowe audio (na pinach L, R).

Uruchomienie
Wstępnie moduł uruchomiłem prototypowo, aby sprawdzić, czy i jak działa. Na początku w wersji stereo, potem także w mono z sumowaniem sygnałów z obu kanałów. Wyjście audio modułu podłączyłem do wzmacniacza bazującego na układzie PAM8403, a do niego miniaturowe głośniczki.

Wersja stereo

Wersja mono

Moduł można podłączyć do słuchawek lub do wejścia wzmacniacza. Modyfikowane radio posiada wejście słuchawkowe AUX. Nie korzystam z niego, więc postanowiłem "podpiąć się" właśnie bezpośrednio pod tą złącze. Samo radio jest monofoniczne, choć patrząc na PCB, wyglądało na to, że na wejściu jest jakiś sumator sygnału stereo.
Modyfikowane radio

Po bezpośrednim połączeniu masy (minusa) i sygnałów audio L i R, okazało się, że dźwięk jest słaby (przytłumiony) i co gorsze - poza właściwą muzyką z głośnika wydobywa się jeszcze buczenie. Do wejściowych pinów L i R były podłączone kondensatory na PCB. Co do samego minusa też miałem wątpliwości, czy jest połączony z masą radia.
Tył radia
Po kilku próbach wpięcia się z moim modułem audio, ostatecznie stanęło na tym, że minus podałem na pin z który łączyła się blaszka z gniazda USB. Natomiast sygnał stereo sam zsumowałem w prosty sposób za pomocą dwóch rezystorów 270 i podałem za wspomniane wcześniej kondensatory (miernik wykrywał, że są zwarte z sobą). We efekcie, dźwięk wydobywający się z głośnika był o wiele "mocniejszy" dźwięk i bez irytującego buczenia.

Schemat podpięcia modułu


Podpięty moduł 

Dużo prostsze okazało się znalezienie zasilania dla modułu. Plus zasilania znalazłem w okolicach wyłącznika zasilania. Odpadł mi też problem zasilania, bo zasilacz radia dostarcza potrzebne dla modułu napięcie wynoszące 5V. Montując układ zrezygnowałem też z podłączania diody LED - funkcjonalność z nią związana nie jest mi potrzebna. Moduł tradycyjnie zamontowałem klejem na gorąco na tyle obudowy, gdzie było zresztą dużo wolnego miejsca.


Zmontowany moduł (klejem na gorąco)
Samo użytkowanie modułu okazuje się bezproblemowe, a łączenie z poziomu smartfona z androidem szybkie. Przypuszczam, że z moim windowsem 8 mogły by być problemy (nawiasem mówiąc M$ odwalił tu kawał dziadostwa). Moduł sam się włącza po podaniu zasilania. Poza tym głosowo informuje o uruchomieniu urządzenia w języku angielskim ("bluetooth coś tam") i krótkim sygnałem po sparowaniu oraz rozłączeniu (sygnały te są różne). Identyfikator urządzenia w moim wypadku to "WIN-668". Nie jest wymagane żadne hasło do sparowania.

Co do dźwięku jego jakość jest zadowalająca. Przy ustawionej dużej głośności radia i wyciszonym dźwięku z modułu (brak muzyki), słychać bardzo delikatne buczenie z głośnika. Mi to nie przeszkadza, bo normalnie nie słucham ciszy. A gdyby nawet, to można pójść dalej i zamontować kondensator elektrolityczny o dużej pojemności między pinami zasilania lub wręcz użyć odrębnego (względem radia) obwodu zasilania. W komentarzach do modułu znalazłem także propozycje użycia czegoś takiego jak "B0505S-1W DC-DC 5V Power Supply Module 4 Pins High Quality Isolated Converter" do kupienia za kilka zł na Ali. Zaletą tego konwertera jest to, że przy wejściowym napięciu 5V daje na wyjściu także 5V. Ta akurat przydatna cecha, bo zasilacz mojego radia dostarcza 5V. Przy zwykłym zasilaczu zawsze będzie jakiś spadek napięcia, który nie może przekroczyć 0,8V z racji na minimalne napięcia zasilania modułu wynoszące 4,2V. Takie właśnie rady znalazłem w sieci na ewentualne problemy z mniejszym czy większym buczeniem w głośnikach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz